Voor docent

Waarom Kunstsafari?

Zelfontplooiing van de leerling

Kunstsafari is ontwikkeld om leerlingen eigenaarschap te geven over hun eigen leerproces met als doel de ontwikkeling van executieve – zelfsturende -hersenfuncties en stimulering van intrinsieke motivatie voor het vak kunst. Daarnaast wordt de digitale geletterdheid bevorderd en leert de leerling kijken naar kunst door te beschouwen, verzamelen en vervolgens te reflecteren.

Digitale geletterdheid & social media

Kunstsafari biedt handvaten omtrent het vinden en beoordelen van kunstbronnen op social media. Zoeken op social media zorgt voor een spanningsveld wat betreft betrouwbaarheid omdat iedereen op social media kan posten, reposten en reageren, met minimale redactionele tussenkomst. Leerlingen worden geacht om extra scherp te zijn op de auteur en het doel van informatie die ze op social media vinden is. Hiermee trainen leerlingen vaardigheden in zoeken en mediawijsheid.

Op pagina 3. checken is meer informatie te vinden over zoeken naar betrouwbare bronnen.

Kunst beschouwen

Kunstsafari zet kunst beschouwen in als een onderzoeksmiddel. Leerlingen formuleren in stap 1 een kunstvraag met behulp van vorm, inhoud of functie. Een doelgerichte zoekvraag werkt in dit geval het beste. In stap 4 kunnen leerlingen reflecteren op hun leerproces en beoordelen of de leerling heeft gevonden wat hij zocht.

Doelen

Kunstsafari

  • Biedt een makkelijke opstap naar onderzoek op social media platformen Instagram, Youtube en Pinterest. 
  • Is breed inzetbaar. Deze website is in te zetten in tehatex of KUA lessen maar ook bij CKV en KUBV. 
  • Past in ‘Domein A – Beschrijven, onderzoeken en interpreteren’ van de eindtermen van tehatex en ‘Domein A – Vaardigheden’ van Kunst Algemeen. 
  • Leert leerlingen wat betrouwbare kunstbronnen zijn op social media.
  • Stimuleert bij het verwerven van zoekvaardigheden en het beoordelen van bronnen. 
  • Geeft inspiratie middels beeldbank aan exemplarische kunsthistorische voorbeelden.
  • Leert leerlingen te kijken naar kunst met behulp van de vorm, inhoud en functie ervan.
  • Leert leerlingen zoeken aan de hand van kunstkenmerken.
  • Leert leerlingen reflecteren op hun zoekproces. 
Eindtermen

De website ‘Kunstsafari’ sluit aan bij ‘Domein A – Beschrijven, onderzoeken en interpreteren’ van de eindtermen van Tehatex en ‘Domein A – Vaardigheden’ van KUA. In deze domeinen wordt verwezen naar het onderzoeken van beeldend werk (tehatex) en het hanteren van adequaat bronmateriaal (KUA).

Beginsituatie

Doelgroep

Kunstsafari is gericht op kunstgeschiedenis in de bovenbouw havo/vwo voor het vak tehatex of KUA. Tevens is de website inzetbaar voor vakken als CKV en KUBV.

Voorkennis

Leerlingen moeten enige kennis hebben over kunstperioden, kunststromingen, kenmerken & begrippen en kunstbeschouwing.

Hoe werkt kunstsafari?

Beginscherm

In het beginscherm zie je bovenaan de pagina een aantal knoppen waar theorie te vinden is over zoekvaardigen en kunstbeschouwen.

 

Zoek specifieker

Je kunt filteren op periodes, disciplines, kenmerken & begrippen of remixen.

Scroll je wat verder naar beneden dan tref je de kunstwerken aan.

Kunstwerken sectie

Scroll je naar beneden dan zie je de content van kunstsafari.nl. Alle kunstwerken uit deze inspiratiedatabase hebben knoppen die je direct doorlinken naar een post of video op het desbetreffende social media platform

Klik op een kunstwerk

Klik je op een kunstwerk dan kom je op een pagina met meerdere tags waar je op kunt klikken die ingaan op (Engelse) zoektermen en op de vorm/functie/inhoud van het kunstwerk. Deze zoektags linken direct door naar een automatisch ingevulde zoekopdracht op de social media platforms Pinterest (zoektermen) en Instagram (hashtags).

Op de pagina 4. Bewaren kun je lezen hoe je de gevonden kunst op basis van deze zoekopdrachten kunt opslaan op jouw social.

Remix

Soms zie je een kunstwerk met een paars ‘remix’ label. Een remix is een reproductie of meme van een traditioneel kunstwerk, passend bij de huidige populaire cultuur.

Deze kunstwerken helpen leerlingen kunst te leren interpreteren.

Kunst opslaan

Kunst kun je opslaan in je kunstverzameling: Klik op de kleine verrekijker rechtsonder op het kunstwerk. Let op: deze functie slaat niet automatisch op op jouw social-media maar dient slechts als naslaglijst voor de leerling op kunstsafari.

De kunstverzameling is wel via social media te delen aan klasgenoten en docenten.

Klik hiervoor in de navigatiebalk bovenaan op het verrekijkertje. Je zult nu bij jouw kunstverzameling komen. Onderaan kun je via de social media iconen de verzameling delen.

Mogelijke werkvormen

Kunstanalyse opdracht

De website ‘Kunstsafari’ kan ingezet worden als werkvorm rondom het analyseren van kunst. Als docent kun je een gerichte opdracht geven aan de leerlingen, bijvoorbeeld zoeken binnen een bepaalde periode of op een begrip. 

Reflecteren

Kunstsafari biedt ruimte voor eigen invulling van een eventuele reflectiewerkvorm.

Leerlingen documenteren hun kunstsafari door de kunst die ze gevonden hebben te bewaren op de desbetreffende socialmediaplatforms. Zo krijgen leerlingen zicht op hun eigen leerproces.

Op pagina 4. Bewaren staat hoe je posts kunt bewaren op social media.

Koppeling tussen theorie en praktijk

‘Kunstsafari’ kan gebruikt worden als tool binnen het theoretische onderzoek van een praktische opdracht waarbij linken kunnen worden gelegd naar de theorie van KUA of tehatex.

Toekomstplannen

Plannen
  • De website toegankelijk maken voor KUA disciplines muziek, dans en drama. 
  • Het betrekken van meerdere socialmediaplatforms zoals Spotify en TikTok.
  • De website toegankelijk maken voor CKV door een link te leggen naar de thema’s van CKV. Mogelijk onder een dependance-website genaamd ‘Cultuursafari’. 
  • Het interactieve gedeelte uitbreiden door leerlingen en/of docenten de mogelijkheid te geven om uitgebreid te verzamelen op de website.
Suggesties

Kunstsafari is een initiatief van Kris van Loon.

Mocht je suggesties hebben voor aanvullingen op de website of het uitvoeren van de bovenstaande toekomstplannen, mail mij!